Modele referencyjne. Odc. 2

0

RODZAJE MODELI REFERENCYJNYCH

Często spotykane są modele zorientowane na funkcje biznesowe. Zwą je niektórzy zadaniowymi. Model referencyjny może więc na przykład zawierać zbiór procesów sprzedażowych, lub też zbiór procesów informatycznych, czy też zbiór procesów finansowo-księgowych…I tu się powinna zapalić czerwona lampka alarmowa, dlatego, że idąc tym tropem łatwo zaczniemy błędnie utożsamiać procesy biznesowe funkcjami biznesowymi. Czynność, choćby nie wiem jak złożona i skomplikowana, w ramach danej funkcji biznesowej, nie staje się przez swoje skomplikowanie procesem biznesowym end-to-end, nawet jeśli ktoś tak ją skategoryzował. Nawet jeśli taka czynność jest procesem per se, czyli zestawem zadań do wykonania w takiej czy innej kolejności, to to może być wciąż za mało, żeby się stać end-to-end. Zazwyczaj bliżej takiej czynności do podprocesu.

Są także modele referencyjne, które się nie skupiają na zadaniach wykonywanych w ramach funkcji, ale na specyfice branży. Stąd można natknąć się na modele referencyjne procesów zachodzących w bankowości, telekomunikacji, farmacji, mediach…

Wreszcie można napotkać na modele neutralne. Neutralne branżowo i neutralne wobec wielkości organizacji. Jest to lista typowych procesów biznesowych, w typowej organizacji. A raczej w typowej korporacji, czyli organizacji, która jest tworem złożonym, i skomplikowanym. Nie należy się dziwić temu uproszczeniu, gdyż modele referencyjne nie są tworzone pod organizację typu kiosk ruchu, ale raczej pod sieć typu EMPIK. Co nie powinno sugerować mniejszym przedsiębiorstwom żeby nie korzystać z tych modeli.

PODAJ DALEJ:

O autorze

Comments are closed.